ترفنــدهای مهم آشـپزی

 

- پخت حبوبات:
هنگام پخت حبوبات هر افزودنی، مانند مواد اسیدی مثل آب لیمو، سركه، گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی را كه در اواخر پخت اضافه كنید زیرا باعث می شود وا نرود و شكل خود را حفظ كنند . اما باید مراقب باشید این كار پیش از نرم شدن حبوبات انجام نشود چون در غیر این صورت فرآیند پخت بیشتر طول خواهد كشید.

- برشته كردن گوشت:
به تعداد لازم پیاز پوست بگیرید و ورقه ورقه كنید و كف تابه را كه قبلاً چرب كرده اید با آن بپوشانید . سپس ورقه گوشت استیك را روی آن بگذارید . با این روش برشته كردن، گوشت با كف ماهیتابه تماس پیدا نمی كند و بیشترین مقدار چربی از گوشت خارج می شود . البته كسانی كه معذوریتی ندارند، می توانند پیاز سرخ شده و طعم گرفته را نوش جان كنند.

- بخارپز كردن سبزیجات:
اگر بخارپز ندارید، اصلاً نگران نباشید . برای بخارپز كردن سبزیجات فقط به یك قابلمه یا ماهیتابه بزرگ دردار احتیاج دارید . كلید بخار پز كردن مطلوب بریدن سبزیجات و صیفی جات به قطعات یك اندازه است . اگر این كار را به دقت انجام دهید همه سبزیجات در یك زمان پخته می شوند . برای این كار سبزیجات را به قطعات مساوی ببرید و با كمی آب در ظرف بگذارید مثلاً اگر می خواهید یك گل كلم را بخارپز كنید ۴ یا ۵ قاشق غذاخوری آب كافی است. ظرف را روی شعله متوسط یا متوسط رو به زیاد بگذارید تا آب ته ظرف به آرامی به جوش بیاید . بعد در ظرف را بگذارید تا بخار درون ظرف جمع شود . هرازگاهی سری به ظرف بزنید تا آب آن تمام نشود و اگر لازم شد كمی آب اضافه كنید . وقتی چنگال به راحتی در قطعات سبزی و صیفی فرو برود كار پخت تمام شده است . نگذارید پخت آنقدر ادامه پیدا كند كه سبزیجات له شوند.

- فلفل كبابی:
فلفل برشته طعم دهنده ای عالی برای انواع سالاد، املت، پیتزا، پاستا و ساندویچ است . حتی به تنهایی هم مزه خوشایندی دارد . كمی روغن زیتون، كمی سركه، یك حبه سیر له شده با كمی نمك و فلفل پیش غذایی است كه همه از آن خوش شان می آید . فلفل را می توان هم روی اجاق گاز و هم در فر كباب كرد . البته به یاد داشته باشید كه باید فلفل ها را دائماً برگردانید تا پوست آن باد كند و بعضی قسمت هایش سیاه شود . اما بدانید كه اگر بخشی از پوست فلفل خاكستر سفید به خود گرفت آن را زیاد كباب كرده اید . شعله اجاق گاز را زیاد كنید و فلفل ها را مستقیم روی آتش بگیرید . وقتی پوست آن ها باد كرده و اطرافش سیاه شد، فلفل ها رادر قابلمه ای گذاشته و در آن را بگذارید و ۱۰ دقیقه تا یك ربع صبر كنید تا خنك شود . بخار سبب می شود پوست فلفل ها شل شود . سپس پوست های باد كرده را جدا كنید . فلفل را با چاقو به دو نیم كنید و دانه هایش را درآورید . فلفل كبابی را می توانید در كیسه فریزر بدون هوا در یخچال یا فریزر نگهداری كنید.

- آشپزی با پنیر:
غذاهای پنیردار طعم بسیار مطبوعی دارند . در به كار گرفتن پنیر در غذاها این نكات را به یاد داشته باشید: برای این كه پنیر هنگام پخت سفت و خشك نشود آن را در دمای پایین طبخ كنید و همیشه آن را در انتهای پخت به غذا بیفزایید پنیر رنده شده یا ریز خرد شده بهتر ذوب و با غذا مخلوط می شود. برای رنده كردن پنیرهای نرم از رنده با سوراخ های درشت استفاده كنید یا آن ها را با چاقوی ریز خرد كنید. هنگام پخت غذاهایی كه روی آن ها پنیر دارد تمام مدت حواستان را به آشپزی جمع كنید زیرا پنیر خیلی زود آب می شود. البته به یاد داشته باشید پنیرهای كم چربی برای این گونه غذاها مناسب نیستند چون خوب ذوب نمی شوند . پنیر در ماكروفر خوب ذوب می شود اما همیشه آن را روی درجه پایین بگذارید.

 




دسته بندی : نکات مهم آشپزی
کلمات کلیدی : گوشتپنیرحبوبات

| | نویسنده : کتایون |